Disco/afgespeelde
muziek
Afgespeelde muziek is meestal betrekkelijk simpel en
betrouwbaar
te begrenzen.
Omdat het hele programma uit een enkele mixer komt en van daar uit naar
de versterker(s) gaat hebben we twee lijnen (links en rechts) die met
een line-begrenzer zoals onze GB2 prima te bewaken zijn. De signaalweg
loopt door de limiter en de limiter "kijkt" naar het
signaalniveau dat vanuit zijn uitgang naar de versterker gaat. Dit
signaalniveau beperkt hij tot de op deze limiter ingestelde maximale
waarde.
Voorwaarden: Na de begrenzer mag er geen mogelijkheid meer zijn om
extra versterking in te regelen. M.a.w. de versterker moet al op
maximale versterking staan bij afregeling, zodat na afregeling niet
extra "gas" kan worden gegeven.
Doorgaans wordt als milieunorm de dBA-gewogen meting gehanteerd, maar
dit is ontoereikend bij muziekbegrenzing:
De dBA- meting tolereert relatief veel lage tonen terwijl deze bassen
nou juist veelal de hinder veroorzaken, en de klachten blijven.
Onze begrenzers kunnen -op bestelling- ook werken volgens een lineaire
(rechte) meting waardoor ook de bassen goed worden begrensd.
De afregeling moet eenmalig gebeuren, en wordt soms door een
milieuambtenaar gedaan, waarna de begrenzer kan worden verzegeld.
Overigens blijft de ondernemer verantwoordelijk voor het niet
overschrijden van de norm, want er blijven legio mogelijkheden over om
de boel te omzeilen:
Stel: Je laat je horecasetje met een stevige versterker maar met HiFi
luidsprekers van laag rendement afregelen en verzegelen.
De volgende dag vervang je je luidsprekers door PA-luidprekers met 10dB
meer rendement; dan zit je gewoon 10dB boven de norm, en je verzegeling
blijft ok...
Of er komt een mobiele disco met eigen geluid als gast optreden...
In geen geval is de begrenzing waterdicht te maken, de ondernemer
blijft de belangrijkste speler hierin, en de begrenzer slechts een
handig hulpmiddel, waarmee alleen nog door zeer bewust ingrijpen in de
installatie een overtreding kan worden gemaakt.
|
Live muziek
Veel
lastiger is het om live muziek te begrenzen.
We hebben hier te maken met meerdere geluidsbronnen, zoals de
PA-installatie, de monitors, de instrumentversterkers etc.
Het is praktisch gezien onmogelijk om ze alle individueel te begrenzen.
We moeten dus een totaaloplossing met een totaalbeoordeling bieden.
Er zijn door de jaren heen diverse methoden ontwikkeld en geprobeerd,
elk met grote nadelen.
De best werkende oplossing wordt hieronder beschreven:
De totaalbeoordeling wordt gedaan middels een meetmicrofoon, hangend
aan het plafond.
De informatie die deze microfoon oppikt gaat naar een
begrenzer waardoorheen de line-signalen van de PA-installatie
lopen, zodat de voornaamste geluidsbron -deze PA-installatie- kan
worden begrensd. Deze begrenzer bevindt zich naast of achter het podium.
De plaatsing en afregeling van deze begrenzer kan eenmalig zijn.
De band of discotheek moet alleen dwingend gebruikmaken van de
begrenzer in de signaalweg na hun mengtafel, naar de versterkers.
Voordeel: Eenmalig afregelen, zowel band als disco onder controle.
Nadeel: Niet waterdicht; er blijven "onbewaakte" geluidsbronnen over,
die toch over de norm zouden kunnen gaan.
Sterker nog, als een overijverige gitarist met een dikke gitaarkast
helemaal "los" gaat dan zal de meetmicrofoon teveel geluid horen en
alleen de PA begrenzen...
Bij vrij lage geluidsnormen kan zelfs schreeuwend publiek voor dit
ongewenste effect zorgen.
Best moeilijke materie dus. Goede werking hangt in hoge mate af van de
lokale omstandigheden en de geldende geluidsnorm.
Prijsstelling van onze begrenzers vindt u in onze prijslijst.
Onderzoek, plaatsing en afregeling ter plaatse doen wij op basis van
uurtarief.
Voor Live muziek adviseren wij onze GB4 begrenzer.
|